zondag 5 november 2017

Jan Wolkers -- 5 november 1972

Jan Wolkers (1925-2007) was een Nederlandse schrijver en kunstenaar. De dagboeken die hij in de jaren '70 bijhield zijn vrijwel allemaal uitgegeven.

ZONDAG 5 NOVEMBER 1972
Belgen zeggen als hun gevraagd wordt wat ze willen drinken: 'Fruitdrank.' Als ze een handtekening op een velletje papier aan je vragen om in een boek van je te plakken, zeggen ze: 'Ik zal het erin kleven.' Als ze bepaalde dingen van je werk willen doornemen zeggen ze: 'Dat zullen we even overlopen.' Een pan noemen ze een kastrol. Een vraag over Olga met die afschuwelijke jonge duiven: 'Die ziekelijke jongskes.' Een meisje dat een handtekening in Turks Fruit wil en het daarvoor uit de envelop heeft gehaald, zegt, zich versprekend: 'ik heb mijn broek al uitgedaan.' De hele dag wat werken in huis. Luisteren naar het voetbal. 'Langs de Lijn'. Gaan om zes uur met Maria en Jeroen in de Prinsenkelder eten omdat het boven bij Dikker & Thijs dicht is. Duur, omdat ik met de lezingen in België 1400 gulden heb verdiend. Kreeft met champagne en chateaubriand. Als ik kreeft bestel komt de ober en vraagt fluisterend of ik wel weet hoe duur de kreeften zijn. Hij houdt een papiertje voor me op waar ƒ 140,- op staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten