zondag 30 juli 2023

Marion R. • 31 juli 1988

• Marion R. was in 1988 16 jaar oud. Fragmenten uit haar dagboek van toen zijn opgenomen in een Duitse bloemlezing van dagboekfragmenten van jongeren.

Vertaling door ChatGPT onderaan.

31. Juli 1988 Ich bin wieder zurück aus England. War echt toll. Nur mussten wir abends immer schon um 11[23 Uhr] zurück sein, weil die Herberge dicht gemacht hat. Scheiße! Da gab‘s auch eine Disko ("Wintergarden"), wo wir fast jeden Abend waren. Der Eintritt hat 2 Pfund gekostet, viel los war da aber nie. Ab und zu habe ich jemand ganz süßes gesehen, vor allem einmal samstags: Da waren zwei so süße Waves, die haben immer rüber geschaut, und wir haben so getanzt.
Am letzten Tag hab ich in der Stadt noch einen süßen Typen kennen gelernt, so ne Art Penner, dem ich meinen Greenpeace-Button geschenkt habe, dafür hab ich einen Kuss bekommen. Der war so süß!! Naja, ich werde ihn nie wieder sehen. Shit!
Ich hab mir aus England auch ein paar tolle Sachen mitgebracht:
- ca. 40 fünf-Pence-Stücke (Automaten!)
- 2 Monty Python Platten (Leben des Brian, Ritter der Kokosnuss)
- Der kleine Hobbit auf Englisch

1. August 1988
Am Mittwoch gehe ich ins K5, Mal sehen, wie meine Frisur wird, vielleicht wird sie ja total doof, dann muss ich mir was einfallen lassen. Ich werde mir demnächst eine Hose bemalen, eine alte Jeans: erstmal enger nähen, und dann auf‘s eine Bein einen Drachen, auf‘s andere eine Fantasy-Pflanze.
Oh, süßer Typ!! Wieso gibt es bei uns in Karlsruhe nicht solche Leute wie in Penzance? Da war immer so eine tolle Atmosphäre, überall, auf der Straße und sonstwo. Da konnte man stundenlang auf der Straße rumliegen, und lernte noch die tollsten Leute kennen.
Ohje, im K5, ob da wohl der Eddie ist, am Mitwoch? Bin ja mal gespannt, ob der Kontakt zu ihm jetzt völlig abbricht, wo wir in getrennten Klassen sind. Oh verdammt, ich habe erfahren, dass er jetzt wieder mit Meike zusammen ist, der dummen Poppertusse. Mir völlig unverständlich. Die passen doch nicht die Bohne zusammen.
Aber aufgepasst. Ihr werdet euch noch alle wundern. Denn ich verändere mein Aussehen total. Am Mittwoch gehe ich zum Friseur, lasse mir die Haare seitlich ausrasieren und lila färben, und oben dann ein Seitenscheitel. Außerdem werde ich mir noch ein paar tolle Kleider kaufen. Und mich ab jetzt immer toll schminken, das macht doch was aus. Ach, was wohl noch auf mich zukommt...? Oh verdammt, wie sehr suche ich diesen Traumjungen! Wo soll ich ihn finden?? Und wann?


[Vertaling door ChatGPT] Ik ben weer terug uit Engeland. Het was echt geweldig. Alleen moesten we elke avond al om 23.00 uur terug zijn, omdat het hostel dichtging. Verdorie! Daar was ook een discotheek ("Wintergarden"), waar we bijna elke avond naartoe gingen. De toegang kostte 2 pond, maar het was nooit echt druk. Af en toe zag ik iemand heel schattigs, vooral op een zaterdag: toen waren er twee van die schattige jongens die steeds naar ons keken, en we dansten samen.
Op de laatste dag heb ik in de stad een leuke kerel ontmoet, een soort zwerver, aan wie ik mijn Greenpeace-button heb gegeven. Daarvoor kreeg ik een kus. Hij was zo lief!! Nou ja, ik zal hem nooit meer zien. Verdomme!
Ik heb ook een paar leuke dingen uit Engeland meegenomen:
Ongeveer 40 vijf-pence-munten (voor automaten!)
2 Monty Python-platen (Life of Brian, Monty Python and the Holy Grail)
The Hobbit in het Engels

1 augustus 1988:
Op woensdag ga ik naar K5. Ik ben benieuwd hoe mijn kapsel zal worden. Misschien wordt het wel helemaal stom, dan moet ik iets bedenken. Binnenkort ga ik een broek verven, een oude spijkerbroek: eerst smaller maken en dan op het ene been een draak schilderen en op het andere een fantasieplant.
Oh, leuke jongen!! Waarom hebben we in Karlsruhe niet zulke mensen als in Penzance? Daar hing altijd zo'n geweldige sfeer, overal, op straat en elders. Daar kon je urenlang op straat rondhangen en de meest fantastische mensen ontmoeten.
Oh nee, in K5, ik vraag me af of Eddie er is op woensdag? Ik ben benieuwd of het contact met hem nu helemaal zal stoppen nu we in aparte klassen zitten. Verdomme, ik heb gehoord dat hij nu weer met Meike is, die stomme trut. Ik begrijp er echt niets van. Ze passen helemaal niet bij elkaar.
Maar pas op. Jullie zullen allemaal nog verbaasd zijn. Want ik verander mijn uiterlijk helemaal. Op woensdag ga ik naar de kapper, ik laat mijn haar aan de zijkant afscheren en lila verven, en bovenop een zijscheiding maken. Ook ga ik nog een paar leuke jurken kopen. En mezelf voortaan altijd mooi opmaken, dat maakt echt verschil. Ach, wat staat me nog te wachten...? Verdomme, hoe erg verlang ik naar die droomjongen! Waar zal ik hem vinden? En wanneer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten