donderdag 2 juli 2015

Alexandra Radius -- 3 juli 1981

Alexandra Radius (1942) is een Nederlandse ballerina. Begin juli 1981 hield ze voor NRC Handelsblad een 'Hollands dagboek' bij.

Vrijdag
10.00 u. Opgestaan. Voel me lekker. Ontbijten samen, maar Joop (Stokvis) is er alweer vandoor. Wat die jongen in de afgelopen maanden heeft gepresteerd is onvoorstelbaar. Hij is onze chef kostuum-atelier en had de organisatie van de 190 kostuums voor Sleeping Beauty. Heeft het vlekkeloos gedaan. 12.00 u. Les. Daarna alle bloemen met Han in vazen gezet. Begin toch aardig af te knappen. Toch even naar de fysiotherapeut Richard Smith gegaan, die de reddende engel voor mijn voet is geweest. Zonder hem had ik geen Beauty kunnen dansen. 18.00 u. Even geslapen. Han gaat naar theater om de groep hun 'barre' te geven. Kom hem rond 20.00 u. ophalen. Wens Maria Aradi en Francis Sinceretti die het vanavond dansen, veel toi-toi en plezier. We gaan heerlijk samen eten bij Le Rève, vroeg naar bed. Dit jaar geen verjaardagsfeest, moet morgen wéér Beauty dansen.

Zaterdag
10.00 u. De poezen willen eten, moet mijn bed uit. 11.00 u. Emmy Huf brengt heerlijke vissoep. 13.00 u. Les. Heb toch nog even iets gerepeteerd. Vind het altijd prettig om op de dag van de voorstelling bepaalde stukken nog even door te nemen. Even geslapen. Voel me bloedeloos vandaag. Eten smaakt me. 18.00 u. Ga een stuk rustiger naar theater vergeleken bij de premièredag. 23.45 u. Hadden een heerlijke zaal met balletfans. Was weer heel anders dan de première-avond. Ga tevreden naar huis. Een vriendin uit Londen is overgekomen, de ballet-pedagoge Eileen Ward van het Royal Ballet, een van de laatste echte pedagogen. Gelukkig heb ik de soep van Emmy! 2.00 u. 's Nachts. Praten over ballet wordt me nu toch echt te veel. Ben blij als Han Eileen naar haar hotel brengt. 3.00 u. ga ik doodmoe slapen.

Zondag
10.00 u. Opgestaan. 12.00 u. Toch weer een les gedaan. Ben doodop, 's Middags heerlijk naar onze tuin aan de Vecht; bessen en aardbeien geplukt, rustig gegeten, heerlijk geluierd, de weekbladen en kranten eindelijk weer eens doorgenomen. Wordt toch weer te laat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten